mijn dag

Nieuws
17 januari 2018 geplaatst

Google, waarom help je mij niet beter?

Debora, Adrienne en Femmeke gingen naar Amsterdam om samen met Hans de Zwart van Bits of Freedom het spel Google Backstage te spelen. Een potje puzzelen, met ballen smijten, klimmen en veel lol, maar ook erachter komen wat Google ons probeert wijs te maken over privacy. Klopt het dat je bij Google controle hebt over welke gegevens je wel of niet met het bedrijf deelt? En wat doet Google met die gegevens? We gaan zelf langs de Zuidas om met Google te spreken.

Wil je meer weten? We hebben veel langer met Hans gepraat dan je in de video hebt gezien. Dit zijn twaalf dingen waarvan Hans denkt dat ze belangrijk zijn voor jou om te weten.

google foto.jpg

[1] De privacycheck is marketing
‘In de eerste plaats is de privacycheck (klik hier) een actie om gebruikers te laten weten dat ze via hun Google account instellingen kunnen veranderen op het gebied van privacy. Maar daarnaast is het een marketing- en communicatietool om mensen te overtuigen dat Google privacy belangrijk vindt.’

[2] Google verdient geld met data
‘Google baseert het businessmodel op zoveel mogelijk informatie verzamelen van zoveel mogelijk mensen. Van die informatie maakt het bedrijf profielen, die ze kunnen verkopen aan adverteerders. De inkomsten van Google komen voor tussen de negentig en vijfennegentig procent uit advertenties. Zonder data, geen geld.’

[3] Privacy is Googles achilleshiel
‘Als mensen het gevoel hebben dat hun data bij Google niet in veilige handen is, willen ze de producten van Google misschien niet gebruiken. Als Google niet gebruikt wordt heeft het bedrijf minder data. De reden dat de zoekmachine van Google zo verschrikkelijk goed is, is dat wij er allemaal mee zoeken. Google moet je dus overtuigen dat het heel voorzichtig omgaat met jouw data, zodat je die blijft geven.’

hans.jpg

[4] Je gegevens staan overal en nergens
‘Google slaat de gegevens redundant op. Dat betekent dat het verspreid staat op meerdere computers over de hele wereld. Ze hebben zelf een manier bedacht om een gigantische hoeveelheid gegevens op een gedistribueerde manier op te slaan. Ze kunnen je niet vertellen waar je gegevens fysiek zijn. Maar ze kunnen die wel wanneer ze maar willen oplepelen.’

[5] Google ordent en analyseert
‘Jouw data is input voor algoritmes en berekeningen. Aan de hand daarvan kan Google voorspellingen doen. De voorspellingen kunnen ze verkopen.

Het analyseren gaat bijvoorbeeld door machine learning. Alle foto’s die jij hebt met een kat erop, of die je als kat hebt gemarkeerd, voert het bedrijf aan een algoritme. Dat algoritme leert na een eindeloze hoeveelheid foto’s wat een kat is, en kan voortaan zelf katten herkennen op foto’s.

Door de data die jij aanlevert zorg je dat Google steeds slimmer wordt, en af en toe geeft het bedrijf je daar een handige dienst voor terug.’

[6] Google kent je vrienden
‘Google is dus vooral erg goed in het ordenen van je foto’s, als je die laat beheren door de Google Photo’s app. Je kunt ervan uitgaan dat ze proberen te achterhalen welke gebruikers met elkaar bevriend zijn. Daardoor kunnen ze je betere diensten aanbieden, bijvoorbeeld suggereren wie nog meer vrienden van je zijn. Facebook is heel duidelijk over dat ze weten wie je vrienden zijn. Maar op social media gebied loopt Google achter, dus is dat van Google nog niet zo duidelijk. Meer dan de helft van alle mailtjes in de wereld vertrekken of komen aan bij Google. En Google analyseert al die tekst om patronen te ontdekken.’

[7] Google slaat patronen altijd op, privégegevens soms
‘Door een analyse los te laten op jouw privégegevens maakt Google zelf informatie. Die bewaren ze voor altijd. Maar als de informatie terug te leiden is tot jou, dan moet het bedrijf zich aan Europese regelgeving houden. Die is heel streng. Sommige informatie moeten ze weggooien. Ze hielden zich in het verleden niet altijd aan die wet en werden toen op de vingers getikt.’

google.jpg

[8] Google weet ook waar je bent als je je locatie niet deelt
‘Google weet waar jij tussen zes in de avond en ‘s ochtends negen uur verbinding maakt met internet. Waarschijnlijk in je eigen huis. Google weet ook wanneer je niet beweegt en Google niet gebruikt. Dat zijn de momenten waarop je slaapt. Ze weten hoeveel uur per nacht jij maakt. Maar je moet realistisch zijn. Google is niet geïnteresseerd in jou als individu. Ze willen weten hoe de wereld werkt. Waar wonen mensen en hoe laat staan ze op?'

[9] Google begrijpt de wereld beter dan wie dan ook
‘De zoekgeschiedenis van Google is de grootste dataset over de menselijke psyche die bestaat. Als we googlen zijn we altijd eerlijk. Zo ontdekte een wetenschapper die Google Trends bestudeerde, dat de grootste onzekerheid van mannen is: 'is mijn piemel groot genoeg?' En die van vrouwen: 'ruikt mijn vagina lekker?' Die discussies voeren we niet publiek, en gaan we niet invullen op een vragenlijst, maar Google weet toch dat wij dat het meest belangrijk vinden. De onderzoeker ontdekte ook veel verborgen racisme. Na een terroristische aanslag stijgt het aantal mensen dat zoekt op: ‘I want to kill all muslims’. Dat zeggen ze niet hardop. De wereld voorspellen is één stap verwijderd van de wereld manipuleren. Ik vind dat angstaanjagend.’

[10] Google wil goed doen maar is niet democratisch
‘Bij Google werken alleen mensen met de beste bedoelingen. Ze geloven dat ze alle informatie van de wereld beschikbaar maken en een positieve kracht zijn. Maar wie bepaalt wat goed en slecht is?

Als Google bijvoorbeeld probeert het vliegveld zo efficiënt mogelijk te maken, waar richt die efficiëntie zich op? Zo weinig mogelijk onschuldige mensen tegenhouden bij de grens? Een zo snel mogelijke doorstroom? Zo goedkoop mogelijk? Zo weinig mogelijk klimaatimpact?

In de gewone wereld beslist de democratie wat goed is. Via dat systeem bedenken we regels waar de meeste mensen zich prettig bij voelen.'

doodle lawyer.png

[11] Google moet zich aan de wet houden
‘In Europa besloten we op een democratische manier dat we privacy willen beschermen. Er is dus wetgeving waar Google zich aan moet houden. Als we zeker willen weten dat Google geen gekke dingen doet, moeten we goede wetgeving maken en die handhaven. Dat gebeurt nu ook gedeeltelijk.’

[12] Ook zonder datamonopolie kun je goede producten maken
‘Google Maps is de beste mapping service die er is, en dat komt omdat het bedrijf zoveel data heeft. Apple heeft het businessmodel niet gebaseerd op data en advertenties, maar op het verkopen van zo duur mogelijke producten. Het beschermen van privacy is juist hun selling point. Dat betekent dat hun foto-analyse minder slim is en de kaartenapp minder functioneel, maar om te zeggen dat de producten slecht zijn? Zonder data-monopolie gaat het ontwikkelen van modellen langzamer, maar het kan wel.’

Nóg meer weten over privacy? Wij maakten voor jou het Handboek: Hoe blijf je van jezef? Lees het artikel en bekijk de video om te weten hoe jij je privacy beter kunt beschermen.