mijn dag

Nieuws
02 april 2018 geplaatst
Tekst Daan Molenaar

Er is iets mis met het woord privacy

In het pre-internettijdperk betekende 'privacy' dat iemand iets uit je privéleven openbaar maakte. In de nieuwe wereld heeft dit woord steeds minder waarde en kracht. 

privacy-633x350.jpg

Er wordt veel gepraat over privacy. De één strijdt voor het belang van privacy terwijl de ander 'niets te verbergen heeft'. Is privacy niet iets uit een vervlogen pre-interenttijdperk toen mensen of mogendheden doelbewust geheime of privé-informatie openbaar maakten bij een ander?

Framing-deskundige Hans de Bruijn betoogt in dagblad Trouw dat privacy niet meer de lading dekt van wat er nu aan de hand is en dat waarschuwen voor verlies van privacy niet in het gewenste bewustzijn resulteert. 

Wat is er dan aan de hand?

Wij laten massal data achter op internet. Dat is (deels) onze eigen schuld. We doen dat bij instanties die producten en diensten leveren op kosten van onze data, zoals Facebook en Google. 

Grote datalekken en bedrijven die enorm veel van ons weten, draait daarom niet primair om privacy. Het probleem is wat ermee gebeurt, zoals manipulatie van verkiezingen. 

Kiezers profileren
Op dit moment is het bedrijf Cambridge Analytica in het nieuws. Dit bedrijf kwam in het nieuws toen het in bezit bleek van gegevens van miljoenen Amerikaanse Facebookgebruikers. Op basis daarvan hebben ze mogelijk (met behulp van artificial intelligence) kiezers van de Amerikaanse verkiezingen en Britten die gingen stemmen voor of tegen Brexit geprofileert en aan hun klaten geadviseerd voor welke informatie deze kiezers gevoelig zijn. Degene die profiteert machtige middelen is uiteraard degene die het meest betaalt. 

Privacy dekt de lading niet
Natuurlijk, privacy speelt hierin mee. Maar deze ontwikkelingen gaan véél verder waardoor het woord privacy de lading niet meer dekt. De Bruijn zegt: "Bij privacy gaat het om jouw data, die worden onthuld. In de nieuwe werkelijkheid gaat het om jouw data, waarmee je wordt gemanipuleerd".

Nadenken over woorden
Mensen laten inzien wat er aan de hand is en hen in beweging brengen, zit vaak in het goed nadenken over  woordkeuze en de content waar ze uitgesproken worden. Waarschuwen voor het verlies van privacy heeft steeds minder effect. 

Bekijk hieronder de tamelijk openbarende mini-docu van Channel4 over de praktijken van databedrijf Cambridge Analytica. 

 

Daan Molenaar
Vakmens Innovatie

Dag6 brengt dagelijks nieuws, achtergronden en verhalen gemaakt door mensen die geloven. In god en in de wereld.