PlayerUnknown's Battleground: dé gamehit van 2017
Innovatie
05 oktober 2017
Tekst Marieke Westerterp

PlayerUnknown's Battleground: dé gamehit van 2017

Dé verrassende gamehit van 2017 heet PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). De game van het Koreaanse Bluehole verslaat titels van de grootste gamestudio’s, zowel qua verkoopaantallen als mensen die tegelijk spelen. En dat terwijl de game nog niet eens af is , zo schrijft gamejournalist Erwin Vogelaar in het ND. 

Het idee achter PUBG is redelijk simpel. Honderd spelers springen met een parachute uit een vliegtuig boven een gigantisch eiland. Dit doen ze alleen of als team. Eenmaal geland zoeken ze haastig naar de juiste voorwerpen om zich te kunnen verdedigen. Het speelveld op het eiland wordt namelijk steeds kleiner. Hierdoor worden de spelers gedwongen dichter bij elkaar te komen. Na een intens halfuur blijft er één speler over. De winnaar krijgt de tekst ‘Winner Winner Chicken Dinner!’ in beeld te zien en dan start het volgende potje.

 

pubg.jpg

foutjes
PUBG heeft al meer dan tien miljoen stuks verkocht in de digitale gamewinkel Steam. Daarnaast had de game op een goed moment 1,35 miljoen tegelijk spelende mensen. Het zijn enorme aantallen voor een product dat nog volop in ontwikkeling is. PUBG is verkrijgbaar onder ‘vroegtijdige toegang’. Dit betekent dat spelers betrokken worden bij het maken van het spel en dat het product nog vol foutjes zit. Wel moet men PUBG gewoon kopen voor dertig euro.

Hoewel de game in Korea wordt gemaakt, komt het originele idee van de Ierse Brendan Greene. Hij noemt zichzelf ook wel PlayerUnknown. Hij maakte uitbreidingen voor bestaande games, geïnspireerd door de Hunger Games-boeken en de film Battle Royale.

In deze verhalen worden mensen in een afgesloten ruimte geplaatst en moeten ze elkaar aanvallen om te overleven. Beide verhalen dienen als sociaal commentaar. Greene leidt PUBG nu in Korea als ‘creative director’. Het is de eerste keer dat een Koreaanse gamestudio een buitenlander in die rol heeft aangesteld.

mist
Het succes van PUBG is vergelijkbaar met een vorige plotselinge gamehit: Minecraft. Ook deze game was al populair terwijl hij nog niet af was. De basis was echter zo sterk, dat spelers zich daar niet aan stoorden. Elke update maakte de game iets beter en completer. Dat is met PUBG ook het geval. Recentelijk is er bijvoorbeeld een kans op mist toegevoegd, waardoor de zichtbaarheid op het eiland wordt beïnvloed.

 

pubg2.jpg

De basis van PUBG is goed, omdat geen twee potjes op elkaar lijken, zelfs na tientallen of honderden uren spelen. Dat komt door het enorme eiland en de onvoorspelbaarheid van de negenennegentig andere spelers. Vergeleken met Minecraft is PUBG wel een stuk gewelddadiger. Het gaat om realistisch ogend wapentuig en spelers die de personages van andere spelers neerschieten.

Door dit realisme zijn de regels in deze virtuele wereld direct duidelijk. Dit maakt de game toegankelijk, maar wel enkel geschikt voor een ouder publiek.

IJzersterk idee

De groei van PUBG lijkt voorlopig niet te stoppen. De game is wereldwijd nog steeds de best verkopende game op gamewinkel Steam. Daarnaast wordt er binnenkort ook een versie voor de Xbox One uitgebracht. Deze Xbox One-versie wordt gemaakt met ondersteuning van Microsoft. Opvallend detail is dat Microsoft in 2014 Minecraft heeft overgenomen.

Meestal zijn de echt hoge verkoopaantallen in de game-industrie gereserveerd voor nieuwe delen in langlopende series, zoals FIFA, Call of Duty en Assassin’s Creed. Of de games komen van een bekende grote studio, zoals Destiny 2 of Horizon: Zero Dawn. Plotselinge hits als PUBG en Minecraft laten echter zien dat niets tegen een ijzersterk idee op kan.

Auteur: Erwin Vogelaar

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad. 

Marieke Westerterp
Vakmens Innovatie