mijn dag

Nieuws
31 oktober 2017 geplaatst

‘Als alles instort, wat blijft dan over?’

Het Licht, de nieuwe single van hiphopformatie Damascus, is een bijzondere samenwerking met Sela-zangeres Kinga Bán. Zelf publiceert Damascus het nummer plus bijbehorende videoclip morgen, de exclusieve premiere is vandaag bij Dag6. We spraken rapper Matthijs ‘MaddoC’ Hemink over de heftige vraag die centraal staat in Het Licht: als alle zekerheden in het leven wegvallen, wat houd je dan over?

Deze vraag valt niet uit het luchtledige. In 2012 werd bij Kinga een ongeneeslijke vorm van kanker geconstateerd. Begin deze maand maakte ze bekend te stoppen met haar bezigheden als Sela-zangeres, mede omdat ze veel energie nodig heeft voor de komende chemotherapie.

nieuwsheader-1.jpg

Hiphopformatie Damascus: Frans Petersen, Eline Edens, Matthijs Hemink en Martin Edens.

Het Licht is onderdeel van Nieuwe Ronde Nieuwe Kansen, de plaat van Damascus die begin 2018 verschijnt. Damascus, bestaande uit rappers Hemink (tweede van rechts), Frans Petersen, Martin Edens en zangeres Eline Edens, werkte in 2014 al eens samen met Bán. Op de cd Zuivere Koffie zong ze het refrein in Als Er Niemand Kijkt, een nummer over schijnheiligheid in de kerk.

Matthijs, waarom kwamen jullie opnieuw bij Kinga uit voor een samenwerking?

‘Ze is een geweldige zangeres en een geweldig persoon. Altijd transparant en eerlijk over haar onzekerheden, maar tegelijk stáát ze voor wat ze zingt. Ze vindt het leuk om nieuwe dingen te proberen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in haar vrije tijd naar 2Pac luistert, maar toch neemt ze ons als hiphopartiesten serieus. Damascus bestaat sinds 2011. Zeker in het begin botsten we op vooroordelen: “Hiphop is toch alleen yo yo yo?” Dat is niet erg, maar wij zijn vooral tekstschrijvers die een verhaal willen vertellen. Kinga begrijpt dat.’

kingaban.jpg

Kinga Bán

‘Voor Nieuwe Ronde Nieuwe Kansen hebben we haar daardoor weer gemaild met de vraag of ze mee wilde werken aan een nieuw nummer. Een heel blanco mail, want we wilden absoluut niet de indruk wekken dat we misbruik van haar situatie maken. Op een gegeven moment ontvingen we een appje van haar, een voice-memo van een kwartier. Kinga omschreef een beeld wat ze van een vriend had doorgekregen; een stad met hoge gebouwen, waarbij de gebouwen zekerheden als familie, werk en gezondheid symboliseerden. Als het ware de Twin Towers, heel filmisch met veel geraas en stof, zag je die stad instorten. Paniek, chaos… Wat heb je dan nog? Wat zie je dan nog? Uiteindelijk komt de zon door de stofwolk heen. Het licht is er nog. Wij zaten met zijn allen om die telefoon heen kippenvel op onze armen. Kinga vertelde zó gepassioneerd. Indrukwekkend.’

In het refrein zingt Kinga dat verhaal bijna letterlijk. Met haar verhaal in je achterhoofd voegt dat echt een dimensie aan het nummer toe.

‘Ik had laatst een mannenweekend. Nagenoeg allemaal mannen met een gezinnetje, grote auto, huisje, noem maar op. Ik liet het nummer horen en vroeg ze: wat als je dat allemaal los moet laten? Kan je dat? Toen kwamen de verhalen los. En de tranen.’

‘Kijk, ik heb een vast contract en een auto van de zaak. Ik dacht dat geld mij niet zoveel scheelde, tot ik vorig jaar bij een goed doel solliciteerde. Bleek mijn salaris de helft van wat ik nu verdien… Alleen die afweging vond ik al moeilijk.’

Was het intens om dit nummer op te nemen?

‘Kinga is nuchter, het was heus geen groot tranendal. Toch was het een emotioneel proces. Wij kunnen nadenken over de vraag wat er overblijft, maar voor Kinga is het realiteit. Sommige gebouwen zijn al ingestort. De jongens en ik hebben onze teksten op onze eigen manier ingevuld. Martin schreef vanuit zijn drukke, chaotische leven. Hij wil alles tegelijk doen en niets missen. Frans - een controlfreak - schreef over hetgeen wat hem belemmert om God te vertrouwen en zichzelf over te geven. Kingas verhaal inspireerde mijn verse: wat als morgen je laatste dag is? Ik wil antwoorden zoeken op een niet-Marco Borsato-manier, met aanstekers in de lucht. Goedkope sentimenten en vlakke emoties, daar hebben we een hekel aan. Te vaak zitten er gouden randjes om christelijke muziek, over eindigen in de veilige armen van Jezus. Natuurlijk kent de Bijbel hoopvolle teksten, maar niemand wéét wat er gebeurt na de dood. Ik vind het belangrijk om dat onzekere, onbekende te benoemen.’

In 2012 vertelde Kinga al tegenover de EO: ‘Ik ga alléén, en moet de anderen achterlaten. Dat vind ik nog steeds het moeilijkste.’

De videoclip die we vandaag exclusief mogen voorvertonen is anders dan we van jullie gewend zijn.

‘Vaak zijn wij duidelijk in beeld, maar dat wilden we nu niet. Voor dit bijzondere project wilden we Kees-Jan Mulder inschakelen. We kennen hem al langer (Damascus begon ooit na een brainstorm met zes rappers, waarvan Kees-Jan er één was, red.). Kees-Jan was wild enthousiast over dit nummer, waardoor we hem een carte blanche gaven voor de clip. Dat vind ik - nog steeds - spannend, want we hebben allemaal beelden voor ogen bij dit nummer. Daar komt Kees’ zijn interpretatie van onze teksten nog eens bovenop. Zijn eerste versie vond ik te lief, ik miste het rauwe randje. Kinga was eerlijk in haar feedback en had dat ook. In de clip zitten beelden van onze gezinnen. Heel terecht maakte ze het onderscheid tussen onze verhalen en het hare. ‘Lief hoor, al die baby's, maar over een paar jaar is dat voor mij niet meer relevant.’”

kinga-mail.jpg

‘Ik vind het tof dat ze zó bewust met haar muziek bezig is. Ze levert niet alleen een refreintje af en vindt het dan wel prima. Ze wil dat de tekst van Het Licht binnenkomt bij de luisteraars.’

kinga-appje.jpg

Klik voor vergroting: app-wisseling tussen Kinga en Kees-Jan

VIDEO: Damascus - Het Licht met Kinga Bán

Tekst: Rimme Mastebroek
Beeld: Damascus