mijn dag

Nieuws
26 mei 2017 geplaatst
Tekst Maurice Hoogendoorn

Nederland telt niet echt mee in Cannes

In de Zuid-Franse stad Cannes vindt deze week een van de beroemdste filmfestivals plaats. In deze serie praat ik je bij over belangrijke films en regisseurs en al het andere waarover men zich in Cannes druk maakt. Vandaag: Nederland in Cannes.

Waar Nederland in 2016 nog leuk meedeed in Cannes, is de inbreng dit jaar bijzonder mager. Vorig jaar kreeg de film Elle, van regisseur Paul Verhoeven, lovende reacties en leek de film zelfs dé kanshebber voor de Gouden Palm (de hoofdprijs ging uiteindelijk naar de film I, Daniel Blake van de Brit Ken Loach).

Een andere regisseur won toen wél een prijs. Michael Dudok de Wit kreeg voor zijn The Red Turtle, een woordenloos verhaal over een man die aanspoelt op een onbewoond eiland, de speciale juryprijs in het programma-onderdeel Un Certain Regard.

De trailer van The Red Turtle:

Maar wie vertegenwoordigen Nederland dit jaar? De enige Nederlandse filmmaker die kans maakt op een prijs is een 26-jarige jongeman die weinig mensen zullen kennen: Stijn Bouma. Drie keer afgewezen door de Nederlandse Filmacademie en een paar jaar geleden naar Sarajevo vertrokken om daar te worden opgeleid door de legendarische Hongaarse cineast Béla Tarr (bekend van zijn trage, diepgravende, contemplatieve films). Bouma maakte een 22 minuten durende film, Lejla, en die werd uitgekozen om mee te doen in het Cinéfondation-programma, een kweekvijver van internationaal talent van filmscholen.

Lees hier een interview met Stijn Bouma:

Dat was het wel zo’n beetje wat de Nederlandse inbreng in Cannes betreft. Schamel dus. Hoewel Paul Verhoeven ook dit jaar toch een beetje aanwezig is. Verhoeven is bezig met een nieuwe, Franstalige film over een lesbische non uit zeventiende-eeuws Italië, Blessed Virgin, en die gaat in Cannes in de voorverkoop voor distributeurs. Volgens de producent van de film loopt het storm.

paul_verhoeven_cannes_2016.jpg

Of Verhoevens film in de toekomst een prijs gaat opleveren in Cannes is maar de vraag. Met Elle lukte het dus niet. En toen Nederland in 1973 Turks Fruit als inzending naar Cannes stuurde, kwam er zelfs een geschokte, verontwaardigde afwijzingsbrief terug uit Frankrijk. Verhoevens provocerende films worden niet onverdeeld positief ontvangen. Maar hij krijgt het wel voor elkaar dat er over hem gesproken wordt. Ook nu weer.

Maurice Hoogendoorn
Vakmens Cultuur

Dag6 brengt dagelijks nieuws, achtergronden en verhalen gemaakt door mensen die geloven. In god en in de wereld.